Listák

Ebben a leckében megtanulod használni:

  • A listákat
  • variables8_131

A változók után ebben a leckében a listákkal ismerkedhetsz meg. A következő játékot készítjük el, melyben az irányítótorony által meghatározott város fölé kell repülni (ha odaértél, nyomd meg a szóköz billentyűt).

A listákban számokat vagy szövegeket tárolhatunk sorban egymás után. Új elem hozzáadásakor az elem a lista végére kerül, tehát ez a szerkezet hasonlít egy egyszerű bevásárló listához: ha eszünkbe jut valami, amit venni kell, a lista végére írjuk.

A listák létrehozása

Listákat is a változók csoportban hozhatsz létre a variables8_131 gombbal. A létrehozás ugyanúgy történik, mint változók esetén. A lista létrejötte után megjelennek a listakezelő parancsok:010203

A listák elemeit felveheted, törölheted és módosíthatod a program működése közben a fenti parancsok segítségével, vagy a játéktérben megjelenő listakezelőben is:04

Azt, hogy melyik listakezelési módot érdemes használni, mindig az adott probléma határozza meg.

A játék elkészítése

  • szereplők: repülő, irányítótorony (tőle kapja a repülő a következő célállomást), város (de ő csak hiba esetén jelzi célváros helyét). A hátteret és a szereplőket letöltheted.
  • változó: cél (a célállomás listabeli sorszámát tartalmazza)
  • listák: város (az európai fővárosok nevét tartalmazza), X_koordináta (a városok x koordinátáját tartalmazza), Y_koordináta (a városok y koordinátáját tartalmazza)
  • A játék: repülj a repülővel az irányítótorony által megadott város fölé, majd nyomd meg a szóköz billentyűt. Ha jó város fölé szálltál, akkor új feladványt kapsz. Ha rossz a találatod, akkor egy pillanatra felvillan a város helye, megmutatja, hová kell repülnöd.
  • Először hozd létre a listákat. A városok nevét és a megadott háttérhez tartozó koordinátáikat itt találod. Figyelj arra, hogy a város neve, x és y koordinátái az egyes listák ugyanolyan sorszámú helyére kerüljenek. Ha túl hosszúnak találod a listát, elég csak 5-10 város adatait megadnod belőle, a játék működését ez nem befolyásolja.

Az irányítótorony feladatai05A város feladatai06A repülőgép feladatai

A repülőgép irányítása tetszőlegesen megvalósítható. Egy feltételre kell figyelni: amikor a játékos megnyomja a szóköz billentyűt, akkor előfordulhat, hogy bár a repülő a megfelelő város fölött van, mégis téves üzenetet küld a program. Ez azért van, mert nagyon nehéz pontosan eltalálni a játéktér egy bizonyos koordinátájú pontját. A játék akkor is élvezetes marad, ha 10 pixelnyi “szabadságot” adunk a cél eltalálásakor:Clipboard01

Mentsd el a projektedet repcsi néven!

A kész játékot ide kattintva megtekintheted.

Írta és tervezte: Takács Valéria

Minden vélemény számít!